Ik, Willem Alexander Ruys (Amsterdam 1958) ben al mijn hele leven met kunst bezig. Mijn vader nam me als kind mee naar vele musea en daar was ik altijd het meest gefascineerd door de schilderijen van de impressionisten, de Haagse en Bergense school.
Toch koos ik na het gymnasium voor een studie piano aan het conservatorium, maar tekenen en later ook schilderen is altijd belangrijk voor me gebleven.
Naast een lange loopbaan als pianoleraar, bouw ik sinds 1999 kopieën van wat in de 18e eeuw was wat het keyboard nu is: het clavichord, een toetsinstrument dat gelijktijdig met het klavecimbel heeft bestaan, maar tottaal anders werkt en klinkt. Mijn kopieën zijn over de hele wereld verspreid.
Sinds enige tijd heb ik de draad van het schilderen weer echt opgepakt, geïnspireerd door het Friese licht, het landschap en de vele mooie dorpjes. Mijn werk is steeds in olieverf op paneel, meestal in handzaam formaat. De stijl zou je kunnen omschrijven als enigszins primitief, maar wel met een schuin oog gekeken naar de losse stijl van de schilders van de Groninger Ploeg.
Omdat ik in de clavichordenbouw altijd met hout werk, maak ik de meeste lijsten om mijn schilderijen zelf, in fraaie houtsoorten zoals kersen, noten en taxus, maar je kunt uiteraard ook zelf een lijst kiezen en laten maken.